RSS

Albert Batiste: “els tancs del 36 els va finançar en Cambó”

02 oct

Una funció que els blocs poden fer (i han de fer) és donar la paraula a persones gens sospitoses de parlar sota comanda. Tot just comença la pre-campanya electoral i la cerimònia de la confusió ja fa perdre protagonisme a l’explotació, les necessitats i els drets socials i econòmics del poble que es diu voler determinar mentre se li retallen rendes i serveis… Algunes persones que mai han cregut en el dret d’autodeterminació dels pobles ara volen majories absolutes perquè segueixin autodeterminant-se els mateixos de siempre. I sembla que no estic sola en els meus temors. L’amic Albert Batiste, d’Attac Acordem, vol prendre la paraula i li agraeixo la confiança de deixar que el meu bloc reprodueixi el seu text. Cal que molta gent com ell ens ajudi a reflexionar.

Els tancs del 36 els va finançar en Cambó

Ensenyo d’entrada les meves cartes. Tinc 66 anys, sóc català, nascut a Barcelona, de jove vaig lluitar contra el franquisme, per la democràcia i per la llengua i la cultura catalana. Després em vaig casar amb una sevillana i he viscut 18 anys a Sevilla. Ara visc a Barcelona, tinc una parella catalana, un fill que viu a Sevilla i una filla que viu entre Catalunya i Sevilla.
No m’agraden les pàtries ni el nacionalisme, si bé naturalment em sento vinculat més estretament amb la gent que viuen més a prop o amb qui estic més lligat. Per això no em causa cap problema dir que sóc català i espanyol.
Ara em trobo submergit en el tsunami independentista que hi ha al voltant meu, i encara que estic intentant que no m’afecti, ha arribat el moment en que necessito expressar-me al respecte. El detonador han estat les declaracions de l’ex-president Pujol dient que espera que Espanya no torni a enviar els tancs a Catalunya com al 1936.

Ja n’hi ha prou de manipular la història sense que ningú a Catalunya digui res. Ja ni ha prou de que la burgesia catalana s’amagui darrera de les aspiracions legítimes d’autonomia de part del poble català per dissimular els seus interessos de classe.

El senyor Pujol és representant de la dreta catalana, hereva de la Lliga Regionalista del senyor Francesc Cambó. Aquesta dreta sempre ha preferit presservar els seus interessos econòmics abans que defensar l’autogovern de Catalunya. Està als llibres d’història (si ho voleu comprovar només cal que consulteu a Viquipèdia la biografia del sr. Cambó) que Cambó, i amb ell bons part de la burgesia catalana, devant dels progressos de la revolució a Catalunya, van finançar l’aixecament del colpista i dictador Franco, que no va dissimular mai la seva intenció d’acabar amb l’autonomia catalana.

La idea que el nacionalisme català ha volgut donar de que la guerra civil va ser una guerra d’Espanya contra Catalunya, és un insult al poble espanyol, que com el poble català va lluitar contra Franco heroicament, que va patir una represió enorme quan va triomfar el cop d’estat (una dada poc coneguda és que les províncies espanyoles on hi va haver més morts per aquesta represió són Córdoba i Sevilla), i que en els anys de lluita comú contra el franquisme va donar suport a les aspiracions d’autogovern de Catalunya.

Avui una part del poble de Catalunya vol anar més endavant en el seu autogovern. A mi em sembla una aspiració legítima que respecto, si bé no és la meva causa. Jo crec que els problemes importants dels catalans són els mateixos que els de la resta dels espanyols, europeus i ciutadans de món: la crisi medioambiental, democràtica, social i econòmica a la que ens ha portat el capitalisme neoliberal. Problemes que crec que no es resoldran amb la independència de Catalunya.

Però el meu respecte als independentistes no fa que deixi de veure que estan tornant a ser utilitzats per la burgesia catalana. El neoliberal Artur Mas, responsable de greus atacs a l’estat del benestar -i per tant al poble català-, està manipulant aquest sentiment per a dissimular la seva gestió antipopular. Ara ha convocat unes eleccions en les que només es parlarà de independència si independència no (malgrat pensin el contrari els meus amics d’Iniciativa per Catalunya), oblidant les retallades i privatitzacions dels serveis públics, reducció de la despesa social i demés agressions al poble català.

Sóc pessimista i crec que en aquest context, CiU treurà majoria absoluta i, inmediatament després, seguiran aplicant el seu programa neoliberal i tornaran a la seva ambigüetat habitual pel que fa a l’autogovern, defraudant als independentistes de bona fe. Tant de bò m’equivoqui.

En tot cas, crec que als moviments socials i ciutadans -en els que estic integrat a través de diverses associacions i plataformes-, amb independència o sense, ens queda per endavant una lluita, llarga però necessària, contra el capitalisme neoliberal i a favor d’una democràcia al servei de les persones i respectuosa amb el planeta on vivim.

Albert Batiste Triadó

 

Etiquetes: , , ,

17 responses to “Albert Batiste: “els tancs del 36 els va finançar en Cambó”

  1. Toni Barbarà

    2 octubre 2012 at 10:18

    Esplèndida aportació del company Albert !! Això és un raonament i un discurs clar, a més de català !! I molt oportuna la memòria històrica (que ara estan tornant a enterrar). Qui sap llegir la història aprèn a no repetir erors…ni horrors.
    Mercès Albert i per suposat, Àngels, la nostra amiga i possibilitadora de mil lluites i encara més projectes. Seguirem trobant-nos als carrers. Salut !! Toni Barbarà

     
  2. culebras

    2 octubre 2012 at 14:17

    pero que dice este charnego? todavia no se ha enterado que los unicos catalanes de verdad son los de ciu? este es un español disfrazado y ya esta . catalanes no aprendisteis nada de hitler? los hijos de inmigrantes hay que meterlos en la camara de gas y no darles nacionalidad. creo que no habeis aprendido nada en 40 años de franquismo y necesitais al señor Adolf Mas para recordaros que sois los que os mereceis mas igualdad que el resto.
    señor batiste tiene usted un par, espero que haya mas como usted y no esta vergüenza de represententantes catalanes que solo ven la pela y segun les paguen desde madrid mas larga hacen su señera

     
  3. Alberto

    2 octubre 2012 at 15:08

    Estupendo articulo. gracias.

     
  4. Robert

    2 octubre 2012 at 15:27

    Bravo, algú ho havia de dir! Cuanta i quanta gent ha quedat hiptnitzada pel nacionalisme quan fa 4 dies protestaven per les retallades, sense veure que això no és més que una cortina de fum de CiU per a seguir aplicant el pla de la SEVA Catalunya, és a dir, la Catalunya de les corporacions hospitalàries afines, les infraestructures i grans empreses controlades per amiguets, etc. etc…

     
  5. pep_català

    2 octubre 2012 at 15:50

    Per això no cal votar CiU. Votem ERC o SI. A aquests de la Puta i de la Ramoneta ja ens els coneixem.

     
  6. Nàdia

    2 octubre 2012 at 16:28

    Totalment d’acord amb l’Albert Batiste que, com els meus pares i molta gent de la seva generació, va lluitar contra el franquisme i a favor de la pau, la justícia, l’educació i la salut gratuïtes, etc., i també per poder parlar i estudiar una llengua pròpia que aleshores era prohibida i de la qual ara volen fer bandera, juntament amb un nacionalisme de caire força lleig (per no dir-ho d’una altra manera), per tapar els veritables problemes i fer no se sap què. Però és que es pensen que no tenim dos dits de front?

    Salut i gràcies:
    Nàdia

     
  7. bcn_myway (@bcn_myway)

    2 octubre 2012 at 18:50

    Nomes puc agrair que algú posi seny, perque es parli de TOTS els problemes que ens afecten. I que hi hagi un debat serios de les responsabilitats del govern de CiU en aquest dos anys.

    Gracies Albert, gracies Angels.

     
  8. Joaquín

    2 octubre 2012 at 21:42

    Muchas Gracias. Alguien tenía que decirlo. Y espero que otros escuchen.

     
  9. alejandro

    2 octubre 2012 at 22:40

    Hay tantas cosas que el sistema educativo catalán ha dejado de explicar a los ciudadasnos sobr e la historia de Cataluña…
    por poner un ejemplo Gonzalo Fernandez de Cordoba el Gran capitan y sus tercios castellanos tuvieron que rescatar del naufragio a la corona de Aragon en sus guerras de Napoles porque los catalanes sin sus mesnadas mercenarias genocidas ( los almogavares ..) no eran nada
    o el tan cacareado drama de 1714 no fue sino una guerra civil auspiciada por los poderes facticos europeos en que de nuevo la Corona de Aragon ( nunca hubo una de cataluña por cierto…) optó por el pretendiente austriaco,. Carlos- representante del por el todo el mundo sabido Progresista y avanzado Imperio austrohungaro – la carcel de pueblos le llamaban y cuyo apoyo recibiría como compensación ser barcelona capital del reino de España y mantener los fueros como estaban , asi que nada de nada de independencias…
    y como no la manida guerra civil , donde como todo el mundo sabe mientras Madrid soporto un sitio de 3 años Barcelona cayo en dos meses , a la par que caían el triple de bombas en Madrid que en la capital catalana fruto de los desalmados bombardeos o que en Asturias, malaga , badajoz hubo mucha mas represión que en toda cataluña junta añadiendo que cuando entraron las tropas franquistas en Barcelona centenares de miles con el brazo en alto les recibieron mientras que en madrid solo dolor y silencio fue la bienvenida…

    y que decir de Companys , el hombre mas fusilado de la historia ….parece como si valiera por 50000 almas mientras que los ministros anarquistas o los simples campesinos se los ha tragado la historia..

    el corolario es que durante Franco Catalonia dio un salto de progreso espectacular a costa de todas las demás regiones teóricas vencedoras de la guerra…mercados cautivos,, mano de obra barata y explotable e incluso los ahorrillos de toda una vida sirvieron para financiar el Wirtschaftswunder catalan

    que no os cuenten bobadas ¡¡¡¡¡

     
    • bola

      4 octubre 2012 at 9:25

      Tienes razón Alejandro. Nos encantó que nos prohibieran hablar nuestra lengua propia. Nos fascinó que nos enseñaran el concepto del espíritu nacional. Disfrutamos la grandeza de España y el florido pensil… que “como todo el mundo sabe”, fue un avance académico político, social y económico para España, esa unidad de destino en lo universal. Que no nos cuenten bobadas, Alejandro el Magnánimo. Las tuyas son verdades como puños, como toooodo el mundo sabe. I és que som uns ignorants. Hauriem de tenir gent com aquesta a la política. Jo baixo d’aquest tren on viatja gent tant arrogant.

       
    • Ako

      23 juliol 2014 at 14:54

      Si hubo un apoyo legislativo a la industria por el enano fascista fué porque la burguesía catalana lo financió. Ellos se quedaban con Cataluña para ellos y el enano Madrid para él solo.
      La corona de Aragón y Valencia la componía también el Principado de Catalunya desde la unión dinástica de Ramon Berenguer IV y Peronella de Aragón el 1136. Antes de esta unión eran reinos separados y testigo de aquello es la existencia de los fueros en los distintos territorios.
      El Conde de Barcelona era el jefe político de Cataluña por un acuerdo entre todos los condes catalanes y prohombres en el consejo de ciento. Así que si hubo Cataluña.
      Por otra parte, la guerra de sucesión era como lo pones la disputa de la corona de los reinos de España (después de los romanos para denominar la península “Hispania” o tierra de conejos), nombre que en esa época nada más era una toponímia. Puesto que el concepto de país o nación no era el de hoy sinó que prevalecía el de los señores feudales. No necesito explicar que a estos señores no se les escoje democráticamente, como vosotros no votásteis a vuestro Felipe VI.
      En fin la palabra independencia no tiene que ver con otras cosas como la corrupción de CIU. No hace falta confundir. El movimiento independentista tiene mucho más que ver con la guerra dels segadors que con la guerra de sucesión en donde se apoyó al nieto de Luis XIV si éste renunciaba a su derecho de reclamar la corona española. Que a los españoles tampoco les cuenten milongas.

       
  10. Àngels Zamora

    3 octubre 2012 at 13:18

    Moltíssimes gràcies Albert.

     
  11. Albano Dante Fachin

    3 octubre 2012 at 18:49

    Aquestaés la mena d’article que mereixen l’adjectiu d’imprescindible. Per començar, recuperar la memòria i salvar-la de l’estratègia orwelliana a la que està sotmesa per part de CiU (Guerra és pau, menos és más, no són recortes, son ajustes)…
    Imprescindible també la identificació del capitalisme neolliberal com a veritable enemic del poble català.

    I per últim, la part amb la que no estic d’acord (que és la millor ja que els articles que per a mi són imprescindibles són els que m’obliguen a aportar quelcom propi):

    L’Albert dona per feta la majoria absoluta de CiU i això és un error. Un error que no cal carregar al passimisme de l’autor sinó a una estratègia molt ben dissenyada per CiU: la centralitat del debat independentista no és tan forta com sembla… És veritat que llegint La Vanguardia o veient TV3 sembla que el debat sobre les retallades ha desaparegut. La intenció no és només ocultar-lo (això no és preocupant) sinó fer que els que si estem atents a les retallades creguem que som raros, que anem equivocats i que som una minoria. Aquest és el veritable perill: que nosaltres mateixos desistim davant un suposat desinterés de la societat envers al tema social. Així, el pitjor no és que ocultin el debat social sinó que ens creguem que el debat ha desaparegut… Atents!

    Dit això, no em queda més remei que compartir aquest article amb fervor… som justament aportacions com aquesta les que allunyen la temuda majoria absoluta de CiU!

    Endavant!

     
  12. Mikel

    3 octubre 2012 at 19:41

    Gracias Albert, por arrojar tus lúcidas palabras sobre tan espinoso asunto.

    Parto de la base de que el capital no tiene patria. A las derechas (CiU-PP), este conflicto les resulta rentable electoralmente. Cosechan votos en ambas orillas del Ebro.

    A finales de Mayo ya advertí de la maniobra que CiU estaba tejiendo entre bambalinas. La legislatura estaba agotada. Las políticas de austeridad, recortes y sufrimiento, no lograron el objetivo de reducir el déficit y sí agudizar la crisis. Con ese bagaje CiU no podía convocar las elecciones, así que volvieron por sus fueros patrioteros. Eso vende mucho.

    Sobre la manifestación cuasi institucional del 11S, te puedo decir por que lo he visto con mis propios ojos, como las bases convergentes fletaron autocares desde la Catalunya interior hacia Barcelona. Lo de las televisiones públicas o mejor dicho de partido, TVE y TV3, fue de escándalo.

    Es una jugada maestra, una fabulosa cortina de humo para ocultar el fracaso de una legislatura, de sus injustas e ineficaces políticas neoliberales, de su corrupción y de su represión.

    Me parece repugnante la manipulación de los sentimientos con fines exclusivamente electoralistas.

    Un abrazo internacionalista!!!

     
  13. Albano Dante Fachin

    3 octubre 2012 at 20:55

    L’article de l’Albert m’ha inspirat aquest altre: http://albanodante.blogspot.com.es/2012/10/artur-mas-un-gegant-electoral-amb-peus.html

     
  14. bel bosCk (@belbosCk)

    5 octubre 2012 at 11:39

    jo sóc pro independència i penso igual que aquest senyor: que el paio que menys ha fet per Catalunya com a governant i que ni tant sols va a anar a la mani de l’onze de setembre sigui ara l’heroi nacional és que aquest país no està bé del cap. Artur Mas té un equip de màrqueting excel·lent això sí i estic segura que passarà tal i com l’Albert diu: farem el teatre de la campanya electoral, el teatre de les eleccions, guanyaran els de sempre i tot continuarà no solament igual sinó encara pitjor. I després no et queixis, que aquí el vot, ja ho sabem, és un xec en blanc.

     
  15. Laura

    6 octubre 2012 at 8:09

    Totalment d’acord amb l’article, CIU ha fet una bona estrategia, sap molt be on es el punt debil de la societat catalana, i molt em temo que guanyaran per majoria absoluta i despres si que cal que ens calcem, mes retallades, desmantallament de tot lo public i mes corrupteles i volta amb lo que em tingut durant tots aquests anys, l’oassis català. Ara bé a mi francament els partits també mal enomenats independentistes, ERC, SI, no en fan cap mena de gracia nomes cal veure les seves últimes trifulques, pero si tots van a lo mateix a continuar escalfant el seu escó, que ens queda, una gran abstenció, em pregunto que farien amb un % d’abstenció mes gran del 70%.

     

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Canvia )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Canvia )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Canvia )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 10.085 other followers

%d bloggers like this: